heejsec

Alla inlägg under januari 2012

Av heejsec - 14 januari 2012 07:14

Hejsan!!


Igår red jag Space och det gick riktigt bra!:D

För det första är jag glad att han inte bockade! Och i traven var han underbar! han stälde sig jätte bra och det gick bara jätte bra! Däremot var galoppen nte den bästa men det beror nog ppå att Gasen typ skrittade/travade runt och vägrade galoppera! Så det var nog lite svårt för alla att få en bra galopp!

På slutet av ridpasset gjorde vi sits övningar som att sitta ner två steg sedan ställa isg upp och tvärtom.

Jag e iaf nöjd men passet!

Min oranga skönhet<3


/Estelle  

Av heejsec - 12 januari 2012 22:00

Jag heter Ellen och är också 13 år!

Jag rider precissom mina amigos två gånger i veckan, i samma grupper;)

På tisdagar rider jag även Robin, våran ridlärare Elins häst. Ibland rider jag också lille b-ponnyn Willmon

Min sköthäst heter Candy men jag rider även ofta Prisse;)

Här kommer ni kunna följa mig och min hästvardag!:D

Prisse heter egentligen Piombino xx och är ursprunligen en galopphäst. Fast det passade inte honom så nu står han här på vår ridskola och man kan ju undra om han inte gått os i dressyr, han är så fiiin!<33

Prisse kan vara lite sur vid tp bortsning och sadling men det är för att ahn är håröm den stackarn...


 

Candy är en skimmel D-ponny som jag är skötare på.

Honom rider jag ibland på ridskolan och han är också riktigt fin och rolig!

Han är maxad och korsning mellan conermara och new forest;)

Candy är även känd som bockkungen (fasst han har typ slutat nu) och han har slängt av både mig och Sigrid och nästan Estelle;)

 

Main Robin eller Robban eller bara Robin som vi brukar kalla honom, kärt barn har många namn ni vet;)

Han är iaf en väldigt stor filur som man kan säga att jagär typ medryttare på, jag rider honom varje tisdag!

Robin är våran ridlärere Elins häst och en riktigt duktig hopphäst;)

 


Av heejsec - 12 januari 2012 22:00

Jag heter då Estelle och jag är tretton år;)

Jag rider två gånger i veckna på ridskolan. På måndagar i en hoppgrupp och på fredagar i en alroundgrupp.

Space är min älskade skötarhäst, historiens skönaste och bästa<3

Sedan kommer vi då till mitt lilla favvo sto, nämligen min medryttarhäst Kizia ("Kizzie" ) som jag rider varje tisdag!

Här kommer ni få läsa om mina ridpasss och lite hiss och diss och annnat skoj!

 

Space är en ganska så liten häst, han är alltså häst men ingen enorm sådan;) Han är född 1995 och är importerad från Danmark. Han är faktiskt den coolaste dansken jag vet;)

Space är ganska svårriden men när man väl får igenom honom är han såååååå fin! Han är även hur snäll som helst i all hantering och har en otroligt gullighäng läpp, när han slapnar av tappar han typ alla muskler i läppen så den bara hänger:P<3

   

Space  

  Kizzie är en korsning av bla arab, jag är ingen direkt arab människa men Kizzie är faktiskt min stil<3

Kizzie är 146,5 centimerter i mankhöjd och därför D-ponny. Hon hyrs av Tabitha och hon hyr honom från Karlshem.

Hon är väldigt speciell och det tycker jag är roligt!

 



Av heejsec - 12 januari 2012 20:25

Hej på er!!


Nu så har jag städat undan alla spår från råttornas besök och jag har lärt mig en läxa! Ha aldrig godis i din ryktlåda om råttor kan ta sig in!

Förrutom att ala rossetter e lösa att det är gnagt på några borstar och själva lådan så ä allt ok nu!:)

Men gud dumma råttor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


/Sigrid  

Av heejsec - 12 januari 2012 10:15

Det är jag som är Sigrid och är tror ni eller ej också 13 år!

Jag är skötare på Especial och honom rider jag väldigt ofta;) jag och Especial har en liten speciell bakrund, från att ha varit livrädd för honom till att lita på honom upp till 110%<3

Jag är medryttare på Dixter och rider även iblend Brille då Lina inte kan;)

jag rider också på ridskola två dagar i veckan, måndagar och fredagar.

 

 

Especial är en D-ponny som är född 1995. Han är gulbrun till färgrn och importerad från spanien! Coolkille.se

Han är ingen super häst i men ganska duktigi både dressyr och hoppning! För mig är han såklart bäst i välden, min pöjk<3

 

Dixter är en conemara korsning på 146 cm. Han är brun till färgen och en riktig liten gäntleman, dvs typ historiens snällaste;)   Dixter hyrs av Ellinor från Karlshem.

Dixter är väldigt duktig i fressyren och inte helt kass i hoppningen heller;)

 

Brilliant (Brille) är en gul liten D-ponny som ägs av Lina men jag rider honom ibland då varken hon eller hans medryttare Sofia kan;) Han är en riktig liten bomb då man rider ut och fin i dresssyren och kung på att hoppa. En riktigt kul typ alltså! Änsålänge harjag aldrig flygit av honom men dte är för att jag aldrig gjort något riskabelt...:P

 

Av heejsec - 11 januari 2012 19:14

ÄGANDE
( ) Ridstövlar
(x) Ridskor
(x) Skyddsväst
(x) Helskodda ridbyxor
(x) Vita ridbyxor
(x) Chaps
(x) Ridhjälm

(x) Ridspö
(x) Grimma
() Grimskaft
() Täcke
() Sadel
(x) Vojlock/Scha
brak
(x) Träns
(x) Ryktlåda
(x) Ryktgrejer


TEORETISKT
(x) Vet hur man sätter ihop ett träns
(x) Vet hur man sadlar
(x) Vet hur man sätter av & på grimma
(x) Kan några sjukdomar
(/) Vet vad man gör när hästen får en sjukdom
( ) Vet hur man skor en häst.

() Vet hur man broddar av och på en häst
(x) Kan olika tecken & färger
(x) Kan några kroppsdelar på hästen 
(x) Kan och förstår hur det fungerar med mankhöjd
(x) Vet vad hästens exteriör är
(x) Kan en del om hästens exteriör
(x) Kan mocka, rykta & fodra
(x) Kan blanda foder med andra mineraler och vitaminer
(x) Kan smörja sadel & träns
(x) Kan lasta en häst samt kontrollera allting i en hästtransport
(x) Vet hur en korrekt sits ser ut


RIDERFARENHETER
(x) Ridit barbacka
(x) Ridit western
(x) Hoppat med häst
(x) Ridit dressyr
() Utövat voltige
(x) Åkt på ridläger
(x) Ridit i sandpaddock
(x) Ridit i ridhus
(x) Ridit i skogen
(x) Tävlat
(x) Ramlat av och slagit dig
(x) Ramlat av utan att skada dig
(x) Suttit på en bockande häst
(tror inte det) Suttit på en skenande häst,
(x) Suttit bak & fram
( ) Vunnit rosett inom hoppning
( ) Vunnit rosett inom dressyr 
(x) Ridit i över 3 år
(x) Travat barbacka
(x) Galopperat barbacka
( ) Suttit barbacka på en skenande häst
(x) Hoppat barbacka
(x) Ramlat av barbacka
(x) Galopperat över en sommaräng
(x) Galopperat i snö
(x) Ridit i uppförsbacke
(x) Ridit i nedförsbacke
(x) Ridit två på samma häst
(x) Suttit på en stegrande häst


ERFARENHET MED HÄST
(x ) Har/haft sköthäst
(VILL!!) Har/haft egen häst 
(x) Ridit på ridskola
(x) Ridit hos privatperson
(x) Badat med häst
(x) Ryktat en häst
(x) Kört en häst
( ) Ridit/Rider in en häst
( ) Förlorat en häst 
(x) Legat inne i en hästs box
( ) Sovit i ett stall
(x) Mockat en hel timme
( ) Låtsats att du var en häst tillsammans med andra hästar
(x) Har en favorithäst


JAG HAR RIDIT
(x) En stor häst
(x) En liten häst
(x) En kittlig häst
(x) En busig häst
(x) En nyfiken häst
(x) En rädd häst
( ) En sjuk häst
(x) En lat häst
(x) En pigg häst
( hur vet man omhästen är ledsen?) En ledsen häst
(x) En glad häst
(x) En connemara  
( ) En fjording
( ) En Haflinger
(/) En arab
(/) Ett fullblod
(x) Ett russ  
(x) En nordsvensk  
( ) En ardenner  
(x) En shettis
( ) En tinker
( ) En shire
(x) En korsning
(x) En New Forest


Hur högt har du hoppat?
 typ 90cm
Vad är de högsta du hoppat med A ponny?
40 cm tror jag
Hur högt har du har du hoppat med B ponny?
typ 80 cm
Vad är det högsta du har hoppat med C ponny?
80 cm
Vad är det högsta du har hoppat med D ponny?
 90 cm
Vad är de högsta du hoppat med häst?
80 cm
Vad är de högsta du hoppat barbacka?
60 cm
Vad är det högsta du har hoppat utan stigbyglar?
typ 60


Ramlat av en häst/ponny: Japp
Ramlat av en häst/ponny på ett hinder: nej
Ramlat av en häst/ponny mer en 5 gånger:
nej
Gått omkull med en häst: 
Nej
Gått omkull och sedan blivit trampad av en häst:
nepp
Brutit någonting i samband med du har trillat av en häst/ponny: 
Nope
Ridit ut ensam: 
nej
Tävlat hoppning: Japp
Tävlat dressyr: 
Jepp

Vad väljer du?
Hoppning eller dressyr?
Båda två;)
Rida ut två eller i grupp?
Spelar ingen roll 
Gymkhana eller en hopplektion?
Hopplektion:)
A/B ponny eller C/D ponny?
C/D ponny

Har du...
Ridit i skogen; Japp
Hoppat; Jupp
Stegrat med häst; ja
Bockat; Japp 
Blivit sparkad; nepp
Blivit trampat; Jopp
Gått omkull med häst; neej
Hoppat en oxer; Ja
Hoppat en trippelbarr; Aa tror det
Tävlat i dressyr; japp
Tävlat i hoppning; ja
Tävlat i terräng; japp
Ridit utomlands; nej
Haft foderhäst, medryttarhäst, sköthäst eller så; ja
Ridit en häst under 10 år; Ja
Ridit en häst över 25 år; ja
Hoppat 60 cm; Jupp
Hoppat 80 cm; Ja
Första gången jag ramlade av; på en häst som jag inte kommer ihåg vad hon heter för typ 5 år sen
//Ellen  
 
 
Av heejsec - 10 januari 2012 20:07

Hejsan!!


Här är bilderna jag lovade:

           

ESpecial                   Gasen                                 Space                                 ESpecial

     

 Epecial                             Puss!                       Candy


Och så skönast av dom alla:

   

Kolla canadys mun...  


/Sigrid  

Av heejsec - 10 januari 2012 11:15

 /Sigrid  

Presentation

 

Vi är tre tjejer på 13 år som driver den här bloggen! Vi heter Sigrid, Ellen och Estelle och ni kan läsa mer om oss i våra presentationer!  

Vi som bloggar här är:

Klicka på bilden för mer info om Estelle, Space och Kizzie

Klicka på bilden för mer info om Ellen, Prisse, Candy och Robin

Klicka på bilden för mer info om Sigrid, Especial, Dixter och Brille

Fråga oss

15 besvarade frågor

Sök i bloggen

Besöksstatistik

Gästboken

Omröstning

Vad skulle du helst vilja göra av detta?
 Rida en häst helt själv
 Rida lektion för Patrik Kittel
 Hoppa 1,5 meter
 Åka på ridläger en vecka
 Rida ett underbart ridpass på min älsklingshäst
 Lära mig knoppa
 Varför ska allt handla om hästar?

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Arkiv

Bilder:

Estelle och Space  

Estelle och Kizzie  

Ellen och Rozzo  

Ellen och Robin

Sigrid och Dick

Sigrid och Dixter 


Ovido - Quiz & Flashcards